jingilimaston

fredag, september 08, 2006

آمريکا خواستار تحريم سريع ايران است
BBC
برنز از ناکامی ايران در ايجاد شکاف در گروه 1+5 سخن گفته است
يک مقام ارشد دولت آمريکا گفته است که تلاش ايران برای ايجاد شکاف بين قدرت های بزرگ جهانی ناکام مانده و خواستار وضع سريع تحريم های بين المللی عليه اين کشور شده است.
روز جمعه، 8 سپتامبر، نيکلاس برنز، معاون وزارت خارجه آمريکا در امور سياسی در اظهار نظری پيرامون اجلاس نمايندگان گروه 1+5 در روز پنجشنبه، گفت که اين کشورها در زمينه توافق پيرامون وضع تنبيه هايی عليه ايران به پيشرفت هايی دست يافته اند و ايالات متحده انتظار دارد شورای امنيت در خلال چند هفته آينده ايران را مشمول تحريم بين المللی قرار دهد.
آقای برنز اظهار داشت که دولت ايران در ابتدا در پی ايجاد شکاف بين ايالات متحده و سه کشور بريتانيا، فرانسه و آلمان بود و پس از شکست در اين امر، در صدد تفرقه افکنی بين کشورهای غربی و چين و روسيه بر آمد.
به گفته اين مقام آمريکايی، در ادامه اجلاس روز پنجشنبه در برلين، نمايندگان گروه 1+5 به مذاکرات تلفنی خود از روز دوشنبه ادامه خواهند داد.
هدف از اين مذاکرات دستيابی به توافق در مورد نحوه برخورد با ايران به دليل خودداری اين کشور از عمل به خواست شورای امنيت برای تعليق غنی سازی اورانيوم است.
قطعنامه 1696 شورای امنيت که روز 31 ژوئيه به تصويب رسيد از ايران خواسته است تا فعاليت غنی سازی اورانيوم را از روز 31 اوت متوقف کند اما جمهوری اسلامی اين قطعنامه را غيرقانونی خوانده و آن را رد کرده است.
پيش از آن نيز پنج عضو دايم شورای امنيت - آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه - همراه با آلمان، موسوم به گروه 1+5 - مجموعه پيشنهادهايی را برای حل بحران هسته ای ايران مطرح کرده بودند که شامل امتيازاتی به اين کشور در برابر تعليق غنی سازی اورانيوم بوده است.
موضع ايران
تا کنون ايران اين شرط را نپذيرفته اما خواستار مذاکراتی پيرامون اين پيشنهادها شده است.
آمريکا خواستار اقدام فوری شورای امنيت عليه ايران شده استقرار است روز شنبه علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی، با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در مورد بسته پيشنهادی گفتگو کند.
کشورهای غربی با مذاکرات برای حل بحران هسته ای موافق هستند اما به طور کلی، شرط آغاز مذاکرات را تعليق غنی سازی اورانيوم در ايران دانسته اند.
جلسه روز پنجشنبه در برلين به منظور دستيابی به موضعی مشترک در مورد بحران هسته ای ايران برگزار شد.
در مقايسه با کشورهای غربی، دو کشور چين و روسيه، که دارای روابط تجاری گسترده با ايران هستند، تا کنون از نرمش بيشتری در برابر اين کشور حمايت کرده اند و گفته اند قبل از هر تصميمی، ترجيح می دهند در انتظار نتايج مذاکرات ايران و اتحاديه اروپا باشند.
مقامات ايالات متحده پيشنهاد متقابل جمهوری اسلامی برای مذاکره بدون پيش شرط و ساير اقدامات اين کشور را نشانه تلاش برای وقت کشی و ايجاد اختلاف در ميان اعضای شورای امنيت تلقی کرده اند.
در خبری ديگر، گزارش شده است که ايالات متحده مشورت هايی را با ساير اعضای گروه 8 - شامل هفت کشور پيشرفته صنعتی و روسيه - در مورد تصميم گيری عليه ايران آغاز کرده و گفتگوهايی را با ژاپن، ايتاليا و کانادا انجام داده است.
به استثنای چين، ساير کشورهای گروه 1+5 عضو گروه 8 هستند.
BBC