jingilimaston

lördag, september 09, 2006

'صدام با شبکه القاعده رابطه نداشته است'
BBC
هيچ مدرکی مبنی بر رابطه رسمی ميان صدام حسين رهبر پيشين عراق و شبکه القاعده پيش از جنگ سال ۲۰۰۳ وجود ندارد. اين نتيجه گزارشی است که سنای آمريکا منتشر کرده است.
کميته آگاهی مجلس سنا روز جمعه گزارشی از سازمان سيا مربوط به سال 2005 را منتشر کرد که رابطه ميان صدام حسين و شبکه القاعده را رد می کند.
جورج بوش رئيس جمهور آمريکا گفته بود که حضور ابومصعب زرقاوی پيش از جنگ در عراق نشانه يک رابطه بوده است.
نمايندگان دموکرات مخالف دولت می گويند با اين گزارش موضع آقای بوش برای توجيه آغاز جنگ تضعيف می شود.
به گفته گزارشگر بی بی سی در واشنگتن رئيس جمهور آمريکا بارها و بارها سعی کرده است حمله به عراق را که بسياری از مردم آمريکا آن را خطا می دانند، با نبرد با تروريسم که مردم با آن موافق هستند، پيوند بزند.
گزارش سنا در زمانی منتشر می شود که آقای بوش رشته سخنرانی هايی در رابطه با پنجمين سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر ايراد می کند.
اختلاف ايدئولوژيک
گزارش اخير دومين قسمت از تحقيق کميته درباره آگاهی های قبل از شروع جنگ است. در قسمت اول اين موضوع مطرح شده بود که سازمان سيا در ارزيابی توان رزمی عراق ناتوان بوده است.
به نظر کميته سازمان سيا شواهدی مبنی بر تماسهايی ميان مقامات عراقی با شبکه القاعده در سالهای دهه ۱۹۹۰ به دست آورده بود، اما اين تماسها هرگز به رابطه ای رسمی نرسيده بود.
بنا به گزارش کميته سنا: "حکومت عراق با زرقاوی و همدستانش نه رابطه ای داشته و نه از آنها حمايتی کرده است."
بنا به گزارش، دولت عراق و شبکه القاعده در جبهه های ايدئولوژيک متفاوتی بوده اند.
گزارش می گويد: "صدام حسين به شبکه القاعده بدبين بود، بنيادگرايان مسلمان را خطری برای رژيم خود می دانست و هر نوع درخواست ياری و حمايت القاعده را رد کرده بود."
بنا به گزارش، رژيم عراق به تقاضای ملاقات از سوی القاعده بارها جواب منفی داده بود.
گزارش همچنين به اطلاعات نادرستی اشاره می کند از سوی گروه های عراقی مخالف صدام، به محافل امنيتی ايالات متحده رسيده بود.
تونی اسنو سخنگوی کاخ سفيد به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفته است که در گزارش اخير سنا هيچ نکته تازه ای وجود ندارد.
به گفته او: "در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ اعضای هر دو حزب از اطلاعاتی که ما داشتيم با خبر بودند و همه به نتايج يکسانی رسيده بودند."
اما کارل لوين سناتور دموکرات گزارش اخير را "پاسخی دندان شکن" به ديدگاهی دانسته است که سعی دارد صدام حسين را به شبکه القاعده مرتبط کند.
ابومصعب زرقاوی که گفته می شود رهبری شبکه القاعده را در عراق به عهده داشته و مسئوليت جان هزاران نفر را به عهده دارد، در ماه ژوئن به دست نيروهای آمريکايی به قتل رسيد.